Waarom is een duurzame werkgever aantrekkelijker?
Bedrijven die de wereld een beetje beter proberen maken, hebben een streepje voor. En dat geldt niet enkel voor de Googles, Apples of Amazons van deze wereld. Elke werkgever – van KMO tot multinational – kan zijn bedrijfsimago of employer branding extra glans geven door structureel en oprecht duurzaam verantwoord te ondernemen.
De voordelen van positief bedrijfsimago zijn groot. Zo wil iedereen wel graag werken voor ‘een goede baas’ of ‘een tof bedrijf’. Dat vertaalt zich in meer groei en meer gemotiveerde en betrokken medewerkers. Ook niet onbelangrijk in deze tijden van toegenomen burn-outs: een happy medewerker heeft minder stress.
Maar wat maakt nu dat je bedrijf wordt gezien als een aantrekkelijke werkgever? Uit een wereldwijde studie van Regus blijkt dat bij de keuze tussen vergelijkbare jobs (inhoud, loon, regio) 4 op de 10 werknemers resoluut kiest voor een bedrijf met een duurzame strategie.
Wat is duurzaam ondernemen?
Duurzaam ondernemen is een heel breed begrip. Het betekent eigenlijk dat je respectvol en duurzaam omgaat met mens, maatschappij, milieu en winst. Voor de invulling zorgen ondernemers zelf, soms op erg creatieve manieren. Dat gaat van je ecologische voetafdruk verkleinen, investeren in hernieuwbare energie, acties die de klimaatopwarming beperken, steunen van goede doelen, aan burn-out preventie doen, …
Belangrijk is dat duurzaam ondernemen in het DNA van je bedrijf moet zitten. Het is niet iets wat je er snel snel even bijneemt. Alle bedrijfsprocessen zoals productie, kwaliteit, personeel of veiligheid maken er deel van uit. Bij elke beslissing leg je verschillende zaken in de balans en duurzaam handelen is daar één van. Er is geen kant en klare aanpak die je bedrijf meteen duurzaam zal maken. Het is een proces waaraan je elke dag moet werken.
Tips voor een duurzaam bedrijf
Personeel, klanten en andere stakeholders werken liever niet samen met een bedrijf dat blind is voor de samenleving waarin het opereert. Zeker technische en bouwkundige bedienden zijn erg bezig met duurzaamheid. Dat merken we dagelijks in de praktijk. Stuk voor stuk vertellen sollicitanten ons in interviews hoe belangrijk het wordt om maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Hieronder geven we dan ook graag enkele tips die je kunnen helpen.
1. De mens
Het geluk van je personeel moet voor elk bedrijf een topprioriteit zijn. Gelukkige medewerkers presteren niet alleen beter, maar zijn ook minder afwezig door ziekte. Het zal bovendien de kans op een burn-out sterk doen dalen. Vele bedrijven stimuleren bijvoorbeeld medewerkers om een gezonde levensstijl te hanteren. Sport op het werk is daar een belangrijk onderdeel van. Je kan hierover meer lezen in onze blog “3 voordelen van sporten op het werk”. Daarnaast wordt de bewustwording van diversiteit op de werkvloer steeds groter. Een inclusieve samenleving én werkplek zal steeds meer de norm worden.
2. Vermijd nutteloze verplaatsingen
Iets wat we vaker zien terugkomen bij kandidaten is de vraag naar thuiswerk. Actueler dan ooit. Natuurlijk is niet elke job er geschikt voor, maar het zorgt wel dat je duurzamer onderneemt. Ook de work life balance van je team zal erop vooruit gaan.
Binnen dit kader kan je trouwens nadenken over welke professionele verplaatsingen echt noodzakelijk zijn. Zo merken we bij kandidaten dat ze zich vaak moeten verplaatsen over heel de wereld. Maar hebben deze reizen wel nut? Kan de vergadering niet gebeuren via Zoom of Teams? Kan je niet vanop afstand inloggen in het systeem en zo de problemen van de klant oplossen? Bestaat er niet de mogelijkheid om een bepaald proces te filmen en zo knelpunten te detecteren? Allemaal pertinente vragen die je jezelf moet durven stellen.
Tot slot biedt het digitale sollicitatiegesprek een goed alternatief voor de traditionele fysieke eerste ronde. Bij vervolggesprekken raden we wel steeds aan om in real life kennis te maken.
3. Bekijk je productieproces kritisch
Is je bedrijfsdoelstelling om CO2-neutraal te ondernemen? Betrek dan je medewerkers zoveel mogelijk. Laat ingenieurs of technische bedienden bijvoorbeeld meedenken over deze vraagstukken. Hoe kan je grondstoffen zo optimaal mogelijk gebruiken? En zo weinig mogelijk restafval creëren? Als je dan toch afval produceert, wat doe je ermee? Misschien kan jij of een ander bedrijf het wel hergebruiken als nieuwe grondstof? Heb je bovendien alle mogelijkheden rond zonne- en windenergie grondig onderzocht, is ledverlichting al de norm in je bedrijf, hoe zit het met de isolatie, ...
Uiteraard bestaan er nog honderden andere mogelijke verbeteringen en ideeën om een duurzame strategie uit te werken. En niet alles moet vandaag geïmplementeerd worden. Door als bedrijf hier over na de denken en medewerkers te betrekken, geef je wel een duidelijke impuls aan je bedrijf. Tenslotte nog een laatste tip: hang je inspanningen aan de grote klok! Zo weten (toekomstige) medewerkers hoe je je steentje bijdraagt aan een betere wereld, krijg je een groen imago en word je aantrekkelijker voor technisch talent.